måndag 3 december 2012

Jantelagen är inte negativ, det är jag som väljer!

I en utmaning till mig själv valde jag att se Jantelagen ur ett annat perspektiv, ett positivt perspektiv! Bara för att det är "vedertaget" att Jantelagen är negativ så tänkte jag i mitt stilla sinne att "Icke! Jag KAN göra den positiv!" för tro det eller ej, det GÅR att se det positiva i allt!

Det som är skrivet i tjock text är mina egna ord! Som jag tidigare sagt, sprid jättegärna vidare och kom ihåg att uppge källa.

  1. Du skall inte tro att du är något. Jag VET att jag är JAG, varför skulle jag vilja vara "något"?
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi. Jag VET att jag är bäst på att vara JAG! Alltså är jag varken bättre eller sämre än någon annan...
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi. Jag är så klok som jag tillåter mig själv att vara och eftersom jag inte vet hur kloka andra är så kan jag inte tro något om det heller.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi. Jag är tacksam i att jag anstränger mig för att vara det bästa för mig själv!
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi. Eftersom jag inte vet vad andra vet så kan jag inte tro att jag vet mer än andra. Däremot är jag tacksam och lycklig i vetskapen att jag kommer att ta reda på allt jag behöver veta när det behövs!
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi. Om jag tror att jag är förmer än någon annan så kan jag inte känna kärlek och tacksamhet! 
  7. Du skall inte tro att du duger till något. Jag vill inte duga till "något", jag duger, mer än väl, till för mig själv!
  8. Du skall inte skratta åt oss. Det ger mig mer att skratta med andra, delad glädje är dubbel glädje!
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig. Det viktigaste av allt är att JAG bryr mig om mig själv!
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något. De som väljer att lära sig  eller vara öppna för det jag förmedlar, kommer att vilja lära sig. Man kan inte tvinga någon att göra något de inte vill...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar