måndag 26 november 2012

Acceptera livet som det är, men välj din egen energi!

Den senaste tiden har jag lagt mer och mer tid på att vara positiv. Jag undviker negativa tankar, negativa människor, negativa känslor. Med det menar jag att jag väljer att inte koppla händelser i mitt liv till negativa självuppfyllande profetior.

Jag upplever ilska i min bostadssituation. Självklart gör jag det, det är en naturlig reaktion. Men jag väljer också att inte förtäras av det, att låta all min vakna tid att spinna kring alla negativa aspekter kring det.

Jag upplever förvirring och tvivel kring medicineringen jag har men jag har även där valt att ta ett känslomässigt steg tillbaka och acceptera att det är okej att uppleva det jag upplever men att det i sig inte innebär att jag måste gräva ner mig och låta det stjälpa mig helt.

Jag har upplevt mer och mer hur jag vaknar på morgonen och med spänd förväntan och en pirrande nyfikenhet ser fram emot vilka häftiga och annorlunda upptäckter min hjärna kommer att komma fram till under dagen. Vilka konstiga situationer den kommer att ställa mig inför. Istället för att bli arg och sucka över mig själv när jag lyckats ta på mig kläder ut och in så väljer jag att skratta åt mig själv och förundras över hur jag lyckats förbise såna detaljer. Jag roar mig kungligt åt mina egna "tokigheter".  Ni anar inte hur roligt jag har och hur mycket pengar jag sparar på att inse mitt eget underhållningsvärde istället för att söka underhållning på andra håll (stå-upp komik, komiska filmer, konserter mm). Visserligen är sådant väldigt roande och det är roligt att variera sig men när man är ensamstående och sjukskriven så är det en klar fördel att inse sitt eget underhållningsvärde och ta tillvara på det!
Allt bottnar i att jag insett att jag faktiskt väljer det helt själv. Det är mitt val att vända det jag kan till något positivt, något som gynnar mig, som får mig att "må bra".

Steget vidare i den insikten har varit att se att om jag bestämmer mig för att jag ska "må bra" imorgon och lägger några minuter på att känna efter i hela mig hur bra det känns att "må bra" imorgon och därefter visualisera hur jag imorgon kväll känner välbehag och tacksamhet över att jag gjort ett bra val för mig själv.

Inför helgen, när jag skulle ha mina barn så fastnade jag inte i tankar kring "hur jag ska orka", "hur jag ska räcka till", "hur jag ska kämpa mig igenom tröttheten". Jag bestämde mig helt enkelt för att helgen skulle bli bra och att jag skulle "må bra". Inget mer. Inga förväntningar, inga detaljer kring vad som får mig att "må bra", inga begränsningar. Bara den enkla tanken att oavsett vad som kom min väg så hade jag bestämt att jag ska "må bra"!

Jag var lyrisk igår när jag insåg att jag "mår bra", trots allt som hänt/inte hänt... Alltså bestämde jag ju givetvis att jag skulle "må bra" idag också och det har jag gjort! Varför skulle jag inte göra det? Jag är ju faktiskt en intelligent och smart kvinna! Det vore väldigt ogenomtänkt att inte fortsätta "må bra", nu när jag sett hur lätt det kan vara bara genom att tillåta mig det!
Jag vet ju hur "må bra" känns men jag kan ju inte styra omständigheterna i mitt liv. Då är det meningslöst att försöka styra omständigheterna och lägga onödig energi på det. Det är mer gynnsamt för mig att påverka det jag faktiskt kan påverka och det är att "må bra"! Och så länge jag håller mig till det beslutet, trots allt som händer omkring mig, så accepterar jag livet som det är!

All energi sprids som ringar i vatten! Negativ energi föder ny negativ energi och genomsyrar till slut allt som finns omkring oss! Positiv energi fungerar precis likadant! Det är där jag står nu, jag har förstått det! Och jag är så tacksam för det! Jag är så glad över att äntligen ha tillåtit mig själv att vara snäll mot mig, att respektera och ta hänsyn till mig och i det också se skillnaden på vad jag kan förändra och vad jag inte kan förändra.


Gud,
Ge mig sinnesro
Att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden


Jag tror på Gud, jag tror på kraften i universum och att vi är mottagliga för all den kraft som finns där. Det vi utstrålar och bär inom oss är också det som vi får och tar emot från universum. Det förunderligt enkla i det är att det är vi själva som bestämmer vad vi ska få. Jag är inte ett offer, jag är min egen själavårdare. Jag bestämmer vad jag vill ha i mitt liv. Att händelser utlöser känslor är naturligt och självklart. Det är självklart att jag har rätt att känna alla känslor! Lika kristallklart ter det sig nu att jag faktiskt själv väljer om jag vill låta mig påverkas av känslan genom att ladda den med energi. Det är mitt val!
En känsla och energin som kopplas till den, det är ett val jag kan påverka!
Jag vill ju "må bra" och det kan jag göra, oavsett omständigheterna. Så då bestämmer jag mig för att det ska vara så. Detta kan jag göra varje dag, hela tiden! Jag väljer positiv energi och därmed drar jag det till mig och utstrålar det också. Det blir ett helt otroligt liv!

Jag ser med spänd förväntan emot alla kommande dagar och öppnar upp sinnet som ett litet barn och det spritter verkligen i hela mig av makalös glädje över allt jag kommer att få upptäcka och uppleva. För det kommer att bli så häftigt och jag är så tacksam för det!
I hela den här insikten ingår förståelsen av att mitt "jag" består av olika beståndsdelar med olika kapacitet. En kedja är bara så stark som sin svagaste länk. Genom att acceptera hela mig för den jag är så tillåter jag mig att älska mig som jag är. Jag väljer att ta hänsyn till och ha respekt för att det min hjärna vill och kan är mer än vad min kropp klarar av. Och jag fylls av vördnad inför att jag äntligen tillåter mig själv att acceptera mig själv för allt det jag är, utan att koppla det automatiskt till en positiv eller negativ energi. Jag är jag och ingen annan kan vara det bättre än mig. Jag ska lyssna på mig själv och ge mig tillåtelsen att "må bra" oavsett vad jag orkar eller inte orkar med. Det är jag värd! Jag är värd all min kärlek, förståelse, empati, välvård från mig själv!

Till min hjälp har jag använt insikterna från min kurs Kreativ Insikt som baseras på Carolina Gårdheims bok/kurs/insikter, det jag läst i boken "ADHD/ADD som vuxen, så lyfter du fram dina styrkor" av Lara Honos-Webb, grundtanken i boken "The Secret" av Rhonda Byrne och sist men inte minst alla tusentals samtal och visa ord från vänner, familj, oväntade möten med oväntade människor i mitt liv!


Jag känner bara oändlig tacksamhet över att ha kommit till den enkla insikten att det hela tiden handlar om min utgångspunkt och mitt val. Jag är tacksam för att ha fått alla möten som lett mig till detta men också tacksam för alla framtida möten som jag vet att jag öppnar upp till och kommer att få nu när jag valt det positiva för mig själv. Jag är som ett otåligt barn med tindrande ögon som gläds över hur otroligt underbart det är och kommer att vara!

Alltså.... Vad jag är glad över att jag kommer att "må bra" imorgon och alla dagar efter det! Skulle jag tappa fokus ibland och förirra mig i negativa labyrinter så kommer det att bli bra ändå för när jag ser var jag är så är det ju bara för mig att bestämma mig för att återgå till att "må bra" och sen göra det!
(bilden är från Kreativ Insikt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar